Problemen Hofvijver nagenoeg opgelost
De problemen met het lek in de Hofvijver lijken nagenoeg opgelost. Vanaf komende maandag wordt heel geleidelijk grondwater aan het waterbassin toegevoegd. De gemeente verwacht dat het enige maanden duurt voordat de vijver weer helemaal is hersteld. Dat heeft de gemeente het bestuur van Wijkbelangen Paleiskwartier laten weten.
Na veel onderzoek blijkt een technische installatie aan de noordzijde de boosdoener te zijn geweest. Dit is een onderdeel van het warmtesysteem van energiebedrijf Duurzaam Opgewekt. De Hofvijver heeft namelijk een belangrijke rol in het duurzame systeem met warmte/koude-opslag van het Paleiskwartier.
De kapotte installatie is buiten gebruik gesteld. Of daarmee de lekkage volledig is verholpen, durft de gemeente niet te garanderen. Mogelijk zijn er nog meer oorzaken. Daar wordt nog nader onderzoek naar gedaan.
Problemen sinds maart
De lekkage is afgelopen maart ontstaan. 'Sinds de ontdekking is hard gezocht naar de oorzaak. De voor de hand liggende mogelijkheid, een defect in de vijver zelf, is uitgebreid onderzocht. Vervolgens zijn alle andere mogelijke oorzaken stap voor stap bekeken. Het is een intensieve en tijdrovende klus', stelt Gijs Kerkhof waterspecialist van de gemeente. Maar hopelijk komt dus nu het einde écht in zicht.
